NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2014
Skrivet av: Abbe Copeland skrivet 2014-01-14, 19:58
Jag har en riktigt lurig nöt att knäcka. Det gäller var en viss Inger Charlotta Nyqvist (16/3 1823-1889) föddes. Olyckligtvis tycks aldrig någon ha gjort någon notering om detta. Det verkar som om prästen/skrivaren, varje gång de haft chansen, valt att stå över.
 
Hon flyttar till Göteborgs Domkyrko den 9/11 1848. Därefter får hon barn, gifter sig med fadern, flyttar till Örgryte, blir änka, gifter sig på nytt, flyttar tillbaka till Domkyrko, får fler barn och flyttar därefter till Gbg Gamlestad. Där dör hon den 7/4 1889.
 
Det känns som om jag uttömt varje praktisk möjlighet att luska fram hennes ursprung. Jag har lusläst inflyttnings- och utflyttningslängder, för henne såväl som för hennes två makar, husförhörs/personallängder, födelse- och doplängder (för säkerhets skull) samt dödböckerna, genom alla flyttningar. Ingenstans finns det något om var hon är född. Det närmaste jag kommer är i personalförteckningen för Gbg Gamlestad, där hennes födelseort anges som ej antecknad:
Göteborgs Gamlestad AI:1 (1883-1883) Bild 30
 
Dokument som nöjligen hade kunat sprida ljus är födelse- och dopbäcker/dödbok för Örgryte för 1850-talet, men det verkar som det finns en lucka i dokumenteringen för 1845-61. Vet någon mer?
 
Vad jag hoppas på, är om någon kanske kunde tipsa om alternativa källor/angreppsvinklar för att lösa problemet?
 
Vänligaste hälsningar
Abbe