NULL Skriv ut sidan - Rogslösa sn, C:1, pag 36, vigsel 16800104

Anbytarforum

Titel: Rogslösa sn, C:1, pag 36, vigsel 16800104
Skrivet av: Håkan Andersson skrivet 2009-02-08, 22:05
Återigen stort, om än gravt försenat, tack Olle, dödsnotisen för Håkan i Häckenäs hade jag sedan tidigare, men änkehustru Karins saknades. Känns bra att kunna sätta punkt för henne.  
 
Henrik, jag var lite inne på att Karin Håkansdotter kunde vara dotter till Håkan Svensson, men det verkar vara svårt att hitta något som verkligen kan styrka detta. Födelsenotiser saknas som bekant i Herrestad under stor del av 1650- och 60-talen och i Rogslösa är dopvittnen i stort sett obefintligt noterade fram till 1688... Men, något som ytterligare ställer till problem är den vigselnotis som finns i Herrestads kyrkböcker. Samma (år och) datum som Håkan Eriksson och Karin Håkansdotter gifter sig i Rogslösa, finns en vigselnotis i Herrestad där en Håkan Eriksson och Karin St(?)ensdotter gifter sig. Så frågan är om de gift sig i hans eller hennes hemsocken. Just nu ställer den sistnämnda vigselnotisen till en hel del, smått irriterande, problem eftersom det, teoretiskt sett, kan vara så att det rör sig om en helt annan Karin, även om risken är väldigt liten...  
Kanske finns den rätta Karin angiven med efternamn i någon Mtl för Rogslösa, men jag har tyvärr inte hunnit kolla detta, än. Tills vidare vill jag tacka dig för all hjälp och även tacka för din och Bo Lindwalls bok om bondeståndets riksdagsledamöter - en riktigt guldgruva. Vore jag inte fattig student skulle jag skaffa ett eget exemplar omgående.