NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2013
Skrivet av: Tove Schultz skrivet 2013-02-24, 14:02
Hejsan,  
 
Jag skulle vilja veta vart en person bor från sin födelse den 24 April 1872 i Göteborgs Domkyrkoförsamling tills att hon dyker upp som inflyttad i Örgryte församling 1876, men jag kan inte hitta någon adress. Hennes namn var Klara Euphrosyne Teresia Jansdotter fram tills 1876 och hon föddes oäkta till Albertina Charlotta Jansdotter som senare gifte sig med en man med efternamnet Larsson.
        Hennes mamma Albertina Charlotta flyttade till Göteborg Domkyrkoförs. den 19 April 1872 och i Klara's födelse bevis står den information inskriven i spalten där det borde stå sidonummret i församlingsboken, vilket gör att jag inte kan hitta en adress och när jag vänder mig till inflyttningsboken så hittar jag inte modern.  
 
Sedan förundras jag över att Albertina Charlotta flyttar till Örgryte i November 1873 och lämnar kvar sin lilla dotter i Göteborg och att det dröjer tills December 1876 innan mor och dotter återförenas igen.  
 
Hur ska jag gå väga för att hitta adressen? Var det vanligt att mödrar lämna sina barn i ett par år? (Eller varför gjorde man så?) Vart bodde barnen under den tiden? (Bodde de på barnhem, hos släktingar eller hos bekanta?)
 
Tack på förhand.
 
/Tove}