NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2012
Skrivet av: Jeanette Sahlholm (fd Eklund) skrivet 2012-10-25, 18:36
Tack Lars, den 1890 är rätt Olof. Det är mellan 1891-1905 som han är för mig lite borttappad mycket på grund av oinlästa böcker. I de församlingar han befann sig i just då. Jag tog därför en chansning att försöka hitta honom i Göteborg då jag vet att han flyttade dit bla. under dessa bortappade år. Det har dels en son till honom berättat, och dels finns det ett tidningsurklipp om hans liv där det står att han befann sig som gesäll hos Wiberg samma år som Andrée gjorde sin luftfärd. Han ska även ha bott i Svedala någon gång under dessa år.
 
Skofabriksarbetaren du hittar i Stockholm år 1900 är inte rätt Olof, han bodde aldrig där, inte ens för en kort tid. (det gjorde dock hans dotter som är min farmor för hon rymde dit olovandes och det blev ett fasligt rabalder nere i Trelleborg där Olof senare etablerade sig som Toffelmakare när hon försvann)
Jag skulle så hemskt gärna hitta honom för att få hela hans liv nedskrivet, framförallt till Farmors bror som fortfarande är i livet, 91 år gammal och mycket intresserad av detta.
 
Jag tror att Olof 1900 är felaktigt inskriven som född i Kävlinge och bor i sådana fall i Eslöv just då, men inga böcker finns inlästa för tiden. Mycket frustrerande.
 
Tack för all hjälp iallfall, jag får nog tyvärr se mig som besegrad här  
Mvh Jeanette