NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2011-05-19, 06:04
Hej Britt-Marie och alla andra,
 
Tackar varmast för hjälpen!  Det var nog lite för sent på kvällen för att jag skulle hålla reda på siffror och dylikt för tabbarna haglade i det jag skrev ovan!  Du har ju alldeles rätt, och dessutom gjorde jag ett dumt misstag i utflyttningslängden.  Erik Viktor hör ju inte ihop på något vis med Albertina, det var ju bara nedflyttningstecken för efternamnet, Carlsson.
 
Hur som helst så var det tack vare dig som vi hittade Erik Viktor Carlsson i Råda.  Han har ju inget med mig att göra, men var väl ändå lite intressant eftersom modern var mamsell Hushållerskan Anna (eller Carolina) Charlotta Björkqvist på Råda säteri.  Det ägdes av friherre Carl(!) Johan Gustaf Adolf Julius von Schwerin som 1844 var ogift.  Vidare efterforskningar bör väl göras men han är väl kanske en möjlig fader till Erik Viktor Carlsson, f. 1844.  Modern flyttade samma år till Norrköping och som vi vet ovan, så blev ju Eric fosterson hos Schwerin, vilket stärker möjligheten att Schwerin var den riktige fadern.
 
Om Albertina vet vi nu också mera.  GID 632.36.22800 anger tvillingarna som ovan, samt en boplats:  Majorna 6B, no. 29 (GID 896,34,50900).  Här fanns hon redan tidigare med sitt första barn, Anna Sofia, f. 3 juni 1866.  Albertina själv var född 7 oktober 1834.  Alltså inget att göra med Axel Mauritz här heller.  
 
Jag får väl fortsätta gräva någon annan stans.  Har man hållit på med samma sak i 14 år kan man väl hålla på lite till, även om det gäller att gripa efter strån.  Grrr!  Så skall man söka hjälp får man väl göra det ordentligt.  Här kommer allt jag vet om AML och om någon har något uppslag på vidare utforskningsvägar så mottar jag ju gärna alla tips, ledtrådar och fler strån att gripa efter.
 
GID 632,136,38500, GBG Gustavi 1857
Axel Mauritz, f. 24 Jul 1857, föräldrar icke uppgivna som tillhörande främmande församling, Modern 38 år gammal.  ___ var 71.  Dopvittne Johanna Lindblom och Inga Lignell.
 
Dopsedeln har siktats i original på landsarkivet utan vidare uppgifter.
 
Påträffas först 1871 i Gustavi, 14 år gammal.
Göteborgs Gustavi AIa:11, Personalförteckningar 1866-1883, pag. 484
Lundqvist, Axel Mauritz, f. 57 24/7, Gust. Domk., god kristendomskunskap, inflyttad på Dopsedel 1871 25 Augusti; Conf. Christina K. 1873 av Comminister Holmdahl, utflyttad till Kristine 1873 20/5.
 
GID 632.212.8200, Gustavi inflyttning(!), 1873
Årsnummer: 20/5
Inskrivningsdag: 71
Folio i FB: 25/8
Namn: Lundqvist, Axel Mauritz, från Christine församling.
Även om detta nu står på inflyttningssidan, så får vi väl anta att det är fel...?  Han skall ju flyttat UT just den här tiden, även om det verkar som han tar 7 dagar på sig att flytta från Gustavi till Kristine.
 
GID 897.76.20700, Kristine inflyttning, 1873
GID 897.26.27100, Kristine inflyttning, 1873, dublett.
no. 154, 27/5, BC 419, ynglingen Axel Mauritz Lundquist, från Domkyrko, Göteborg.
 
Attesten i original:  GBG Kristine 1873 HII:31, no. 154
Som ovan, med datum 27/5, yngling, även ett datum i nedre kanten, 26/8 1871, d.v.s. inflyttningsdatumet till Gustavi.
 
GID 897.6.23000, Kristine AI:7 BC pag. 419
Lundqvist, Axel Mauritz, yngling, f. 24/7 1857 i Domkyrko församling GBG, inkom från domkyrko församling Göteborg 27/5 1873, attest nummer 154.
 
Han befinner sig sedan i Kristine, men återvänder till Gustavi och bor kvar där i många år.  Folkräkningen 1890 i Gustavi, 1900 i Masthugget, 2a kvarteret no. 4.  En biografi finns i Göteborgs Köpmansförening 1857-1932, en liten bok om handlande i Göteborg under denna period.  Sid. 55:  Axel Mauritz Lundquist, född i Göteborg 28 juli 1857, död därsammastädes 8 december 1930.  Styrelseledamot 1914-30, därav kassaförvaltare 1921-22 och kassadirektör 1923-30, revisor 1897-98, ledamot av nämnden 1913.  Anställdes 1874 hos firma Ludv. Hartvig & C:o, 1878 hos A. J. Setterberg & C:o, där han i 27 år var verksam som resande.  Tillsammans med J. Alb. Janson grundade L. 1888 engrossaffär i kaffe under firma Lundquist & Janson, av vilket han 1907 blev ensam innehavare; 1919 ombildades företaget till aktiebolag.  L. var med om att bilda Förenade kaffeimportörers rosteri-a.b. Triangeln, där han var styrelseledamot.  Ordförande i styrelsen för Göteborgs folkbank, ledamot av styrelserna för Hjälpkassan för nödställda köpmän och Göteborgs handelsresandeförening, vilken senare även valde honom till hedersledamot, m. m. - R. V. O.
 
Släkten har heller inget att tillägga utom att han skulle varit Hembrännare och Laestadian.  Under sina år som resande för Ludvig Hartvig & Co. måste han tillbringat långa tider i Norrland eftersom han hämtade båda sina hustrur därifrån.  1:o en Clary Utterström, och 2:o Jenny Aurora Linder, en lantmätaredotter.
 
De stora frågorna är då:  VAR befann sig AML mellan födelsen 1857 och 1871, när han kom in på dopsedel?  Barnhus?  Finns Göteborgs barnhusregister tillgängliga on-line på något av de vanliga ställena (GENL, AD, SVAR?) eller skall det sökas i de normala kyrkböckerna (i sådana fall vilka?)  Vad betyder det att vara inflyttad på dopsedel?  Vilka var hans föräldrar och skall främmande församling betyda att dessa kom någon annan stans ifrån eller att de tillhörde t.ex. en annan kyrka?
 
Skall vi misstänka någon av fröknarna Lindblom och Lignell, som agerade som dopvittne?  Har inte sett dessa heller när jag läst igenom HFL längder och dylikt under denna tidsperiod i Gustavi och Kristine- är det någon som känner till den ena eller andra av dessa?  Det finns ju flera släkter Lignell, mestadels präster, men i dessa har jag inte påträffat någon Inga; likaledes är ju Lindblom inget ovanligt efternamn...
 
Som sagt, alla ledtrådar mottages varmast.
 
 
 
Tack igen,
 
- Mattias