NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2011-05-18, 13:10
Hej alla!
 
Hoppas på lite hjälp med att hitta en familj full med oäkta barn.    Jag har i många år letat efter en karl vid namn Axel Mauritz Lundqvist, född i Gustavi 1857 24/7 till okända föräldrar (nja, det står som kommande från främmande församling, med moderns ålder som 38 år, sedan är det blankt och så står det var 71 - kanske fadern var åt det äldre hållet?).  Se GID 632.136.38500.
 
Efter födseln så försvinner Axel ur handlingarna för att återkomma i en notis i Kristine flyttattester, HII:31, no. 154, 1873.  Här finns två datum, nämligen 27/5, antagligen 1873, och datumet 26/8 1871.  Vad skall det nu betyda?  Jag tror väl närmast att 27/5 är utflyttningsdatum, och att han ankommit till Kristine församling 26/8 1871, d.v.s. att han utflyttat från Gustavi runt samma tid.
 
Kollar vi då på inflyttningslängden till Kristine så hittar vi vid detta datum en piga, Albertina Carlsdotter, som just den 26/8 1871 inflyttade till Kristine från Domkyrko församling (dessutom de enda personerna som flyttar på detta datum).  Hon hade med sig 3 oäkta barn, och en man inflyttade samtidigt.  Han hette Johan Fredrik Andersson och var arbetskarl.  De har väl hört ihop på något sätt för i marginalen finns en klammer om dem, och en ypperligt oläsligt notis som kanske hade kunnat förklara varför de står i längden utan angiven bostadsort i deras nya hemförsamling.  Se GID 897.76.16800.
 
Vi kan ju vända på det och kolla utflyttningslängden i Gustavi i stället.  Där hittar vi Albertina Carlsdotter och hennes onämnda trenne barn, se GID 632.41.53700.  Dessutom står hennes fader med, samt en gift syster.  De flyttar alla lite hit och dit.  Tydligen var fadern, Eric Viktor Carlsson, sjökapten och skulle till Belgien, systern skulle till ett ställe jag inte kan utläsa, och slutligen Albertina, till Christine.
 
Här är då frågan:  I den sistnämnda notisen anges deras hemort som folio B 606.  Vilken bok denna sida skall finnas i blir jag inte klok på.  Naturligtvis vill jag ju gärna hitta familjen i en husförhörslängd eller liknande för att see om något av Albertinas barn hette Axel Maurtiz.  Är det möjligen någon som kan ge en liten puff i rätt riktning med detta?
 
 
Tackar varmast,
 
Mattias Engdahl
Sydney