NULL Skriv ut sidan - Ekeby C:1 (1760-1844) sid 111-Israel

Anbytarforum

Titel: Ekeby C:1 (1760-1844) sid 111-Israel
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2011-09-22, 10:20
Hej Göran.
 
Namnen på Israel Nilssons föräldrar framgår på flera ställen i källmaterialet. Enklast att hitta är de dock i husförhörslängden för Åsbo, AI:1, pag 78, Källeberg. Där finns både Israel, hans föräldrar och den jag misstänker är hans syster Helena.  
 
Detta stöds också av bouppteckningen efter Nils Olofsson och Maria Israelsdotter som skrevs den 31 januari 1803. De båda dog några månader efter varandra, och bouppteckningen gäller dem båda. Där räknas arvingarna, sönerna Göran och Israel, samt döttrarna Lena (Helena) och Stina (Kristina), samt döttrarnas män Gabriel Nilsson och Nils Karlsson upp.
 
Helena Nilsdotter anges i hfl ovan vara född 1758 i Malexander och gift med Gabriel Nilsson. Nils Olofsson och Maria Israelsdotter fick dock aldrig någon dotter Helena så vitt jag kunnat finna ut. Däremot fick de ju dottern Ingrid 1758 i Malexander. Jag misstänker att Ingrid och Helena är samma person. Kanske fick hon dubbla namn medan prästen i Malexander bara skrev in det ena i födelseboken. Kanske skrev han fel. Oavsett vilket är Ingrid/Helena dotter till Nils Olofson och Maria Israelsdotter.
 
I bouppteckningen nämns också att barnen ärvt del av fastigheten Basarp i Torpa, där Maria Israelsdotter var född. I Basarp hade hennes far Israel Arvidsson, farfar Arvid Larsson och farfars far Lars Ånudsson (namnet hämtat ur mantalslängden 1661) också varit bosatta.
 
Mvh/
Hans Egeskog