NULL Skriv ut sidan - Ekeby C:1 födda 1792

Anbytarforum

Titel: Ekeby C:1 födda 1792
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2009-09-06, 18:54
Hej Lotta och Chris
 
Jag var inte tydlig nog, upptäcker jag av ditt svar, Lotta. Jag hade också noterat Anders Bleckfeldt, men har undantagit honom ur de misstänktas skara. Varför skulle prästen inte kunna ange en vanlig soldat som far till ett oäkta barn? Han visar inga sådana hänsyn i något annat fall under sin tjänstgöringstid, vad jag kunnat finna ut. Drängar, bönder, soldater och hantverkare får alla skylta med sina namn i andra notiser, om prästen visste om vem som var, eller anklagades för att vara, far till barnet.  
Vad jag menade var att jag inte hittar någon med namn som slutar på -felt på Bleckenstads boställe eller någon av de andra gårdarna i byn. På ägorna fanns dock soldaten Bleckfeldt.
 
Jag håller med dig Chris om att det förmodligen handlar om en man högre upp på samhällsstegen, som prästen inte ville sprida namnet på men ändå notera. Och du har naturligtvis helt rätt i att Anna Lisa Weidman kan ha varit gravid redan då hon kom till Ekeby. Eftersom födseln skedde i mars 1792 bör herdestunden eller vad det var ha inträffat på försommaren 1791, kanske i Linköping.
 
Jakten går vidare. Och tolkningsförslag mottas tacksamt!
 
Mvh/