NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010
Skrivet av: Mikael Hammer skrivet 2010-03-04, 07:56
Hej,
 
Jag är inte säker att detta är rätt församling, men jag prövar ändå...
 
En av mina förfäder är Perukmakaren Sven Sahlberg och hans hustru Maria Grope från Göteborg. Mina notater till släktforskningen är bristfälliga, men alla uppgifter om denna del av släkten kommer från sekundärkällor, kanskje från Olga Dahl.
 
Sven var 1730 gesäll hos perukmakare Johan Sahlberg, kanske en bror, vilken då var perukmakere. Johan fick burskap i Göteborg den 6/12 1731. Där fanns också en hattmakare Håkan Sahlberg i Göteborg som bl.a. var omnämnt i.f.m. et fastighetsköp på Kyrkogatan 1706.
 
Sven och hans hustru var i perioden ca. 1738 - 1742 bosatt i Varberg, där min anmoder Maria Sahlberg var född, men de flyttade senare tilbaka til Göteborg. Bägge makarna dog på Hospitalet 1750. Jag antar att Maria Sahlberg, då 11 år, blev sänt tillbaka till sina faddrar i Varberg för att inte ligga Göteborgs fattigkassa till last.
 
Har någon klarat att finna ut mer information om Sahlbergarna och deras härstamning? En hypotes är att Håkan Sahlberg kan vara far eller kanske farbror til Johan och Sven. Finns där någon informtion som kan styrka eller avstyrka denna hypotes?