NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2009
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2009-08-21, 01:25
Senast i april diskuterades här en viss Antonio Louis de la Hautepie, som levat i församlingen och rönt en viss uppmärksamhet, bl a därför att hans far, Louis, verksam som språklärare i Göteborg, uppgivits vara en tidigare överste i Napoleons armé, mördad vid försök att i Frankrike återta konfiskerade egendomar.
 
Utgångspunkten var en notis i obekant tidning, återfunnen bl a i Kugelbergs klippsamling utan källangivelse, som först togs för en dödsruna men vid närmare analys av församlingsböcker kunde konstateras vara en födelsedagshyllning. Med stor hjälp från Britt-Marie Nordin klarlades Antonio LouisâEUR(TM) familjedata och noterades bl a att en dotter Emma Mathilda gift sig med tullvaktaren Carl Johan Johansson Gullberg.
 
För den det kan intressera ska jag kort meddela vad jag och min bror sedan funnit. Särskilt roligt vore det om någon ättling läser detta och vill meddela sig.
 
I Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning den 29 mars 1902 var bifogade dödsannons införd.
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/241281.jpg)
 
I Svensk Typograftidning nr 8 1902 påträffades bifogade dödsruna, som i sin tur refererar till Handelstidningen. Märkligt nog uppges här fadern ha varit sjökapten i Göteborg ! Vad jag vet finns ingen hänsyftning på detta yrke i församlingsböckerna.
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/241282.jpg)
 
Gravplatsen har vidare lokaliserats på Göteborgs östra kyrkogård, med en anslående sten på, vars inskription är svårläst och totalt misslett kyrkogårdsförvaltningen.
 
Konsultation av uppslagsverk över den franska noblessen har inte givit något resultat, inte heller en förfrågan vid Archive Nationale i Paris, där man undersökt ett antal relevanta uppslagsverk om adliga släkter och officerare i Napoleons armé. En förfrågan har vidare sänts till det franska krigsarkivet.  
 
Kanske hade Louis bättrat på sin bakgrund och Antonio Louis vidarebefordrat âEURfamiljehistorienâEUR, kanske hade änkan bidragit, övergiven och generad ? Kanske var Louis helt enkelt en äventyrare. Oavsett vilket är han en intressant personlighet.
 
Faktum är att Louis levat som språklärare, eftersom han dokumenterats i församlingen. Prästen har också noterat att Louis âEURvistas i FrankrikeâEUR, vilket han väl måste ha blivit övertygad om av hustrun eller möjligen av Louis själv. Denna uppgift behöver ju inte vara sann. Frågan är vad prästen nöjde sig med för bevis. Prästen har vidare vid hustruns död kallat henne änka. Detta borde vara det hårdaste faktumet, för jag kan inte tänka mig att prästen skulle ange en person som död på ren hörsägen. Borde han inte ha mottagit ett brev från en myndighet, i Frankrike eftersom ingen annan vistelseort anges, antingen ställt till änkan eller till honom själv, eventuellt efter att han själv skrivit en förfrågan i saken. Kan sådan korrespondens finnas bevarad ?