NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2009
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2009-02-05, 20:30
Tack snälla Joel - ännu en gång!
 
Jag försöker lägga pussel på denne man som en tid bodde i Trollhättan hos sina farföräldrar och där uppgavs vara deras son istället för en sonson men född i Göteborg vilket mig mig att börja undra och rota. Alla deras övriga barn var födda i Gärdhem så i verkligheten var han en sonson till dem, de hade nämligen en son Axel Fredrik född 1846 i Gärdhem som var bosatt i Göteborg då denne Carl Gustav föddes. I födelsenotisen noterades att denne Axel Fredrik Svensson var far till den oäkta sonen som han fick med en piga Johanna Rasmusdotter i Domkyrkoförsamlingen, under äktenskapslöfte men det blev nog inget av med det äktenskapet. Sonsonen kom till farföräldrarna i Gärdhem (Trollhättan) som 18-åring då han plötsligt dyker upp i husförhör där i Åkersberg En period 1890 till 1893 var han i Karlsborg som soldat och åter Trollhättan och sedan hamnade han i Göteborg. Farfadern hade dött i Trollhättan i december 1893 och han flyttade till Domkyrkoförsamlingen som du hjälpte mig med 1894-01-05.
 
En syster till Axel Fredrik (barnets far ovan) var min farfars mor. Så kan det bli.