NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2009
Skrivet av: Svante Hammarberg skrivet 2008-12-30, 18:13
Hej!
Jag har kontakt med en släktforskare i Chile, Arturo Neumann. Han har släktingar som heter Oberg (Öberg) i Chile, och han och dessa stammar efter bl.a. två Öbergsläkter, en dansk och en svensk.  
 
Den svenska anan hette Johan Wilhelm Öberg, och var född i Göteborg och emigrerad till Chile under 1859. Han gifte sig med Katarina Kröll, från Tyrolen. Johan Wilhelm Öbergs moder ska ha hetat Katharina Wechselberger, och man tror att hon hade ursprung från Tyrolen även hon. (Detta nämns i uppgifter vid giftet mellan Johan Wilhelm Öberg och Katarina Kröll. Hennes syster gifte sig med en hr. Neumann i Chile.)  
Johan Wilhelm Öberg och hustrun Katarina bosatte sig i Humán, i Los Angeles i södra Chile, där det finns gott om tyskättlingar.  
 
På grund av avståndet mellan Chile och Sverige, samt språken så har det varit svårt för Arturo Neumann att forska i Sverige, varför jag lägger ut frågan här. Jag vet inte heller var exakt i Göteborg han ska ha varit född.
 
Jag undrar om det är någon som känner till något om Johan Wilhelm Öberg, och hans moder Katharina Wechselberger?
 
Tack på förhand!