NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Fredrik Larsson skrivet 2012-07-03, 17:33
Hej!
 
Jag har en person, Karl Erik, i min släkt som uppges vara född 1919-03-08 i Göteborgs Domkyrkoförsamling. I Domkyrkoförsamlingens födelsebok finns han med och föräldrarna står skrivna i samma församling. Inga konstigheter. Men, personen dör redan två dagar senare och då uppges i dödboken att han dött på barnbördshuset.
 
Vanligtvis brukar det ju stå i födelseboken i församlingen som föräldrarna bor i om deras barn är födda på ett barnbördshus. Några arkiv från barnbördshus i Göteborg hittade jag inte hos Arkiv Digital, men enligt SCB-avskrifterna från samma år fanns det särskilda längder uppförda för Göteborgs Annedals barnbördshus. Där hittade jag Karl Erik som född och där fanns också anteckning om att hans föräldrar hade sin hemvist i Domkyrkoförsamlingen.  
 
MEN, om nu Karl Erik var född på barnbördshuset i Annedal borde det väl stå Annedal som hans födelseförsamling i följande församlingsböcker? Överallt står Domkyrkoförsamlingen. En yngre syster till Karl Erik föddes i Domkyrkoförsamlingen 1921-04-10, men hennes hittar jag inte i SCB Födda för Annedals BB.
 
Har det blivit fel någonstans eller var det så man gjorde?
 
/Fredrik