NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2011
Skrivet av: Mats Winbro skrivet 2011-11-01, 11:11
Johan Gustaf Nilsson (född 1859-10-17) bodde på Folkskolegatan i Annedal (han är min morfars far). Han var änkling efter min morfars mor Vilhelmina Svensdotter. Men i hans dödspost på Dödskivan #5 1946-10-08 står han som frånskild! Jag antar att detta kan vara en felskrivning, men anar samtidigt att denne man kan ha haft diverse hemligheter i sitt privatliv...
 
Hur kan jag gå tillväga för att kontrollera huruvida han verkligen var omgift efter hustruns död 1928-12-12? Var han rent av skild från just henne, fast hon står som gift kvinna på samma Dödskiva?
 
Johan Nilsson framstår för övrigt ett verkligt original med en fez på huvudet och ett enormt vitt helskägg och måste ha lämnat diverse spår i folkminnet hos äldre Annedalsbor. Hur kan man får reda på mer om denne man (som gick under öknamnet Silverskägg eller möjligtvis Den vite profeten p.g.a. sin innerliga religiösa övertygelse vilken han gärna förkunnade för omgivningen både genom att trycka och distribuera kristen litteratur och även vittna på olika ställen)?