NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2013
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-03-03, 10:35
Hej Jan:
 
Ja det låter som en rimlig förklaring. När jag läst och funderar över vad jag skrev ovan, kan det ju uppfattas lite fördomsfullt, men det var absolut inte min mening! Även dessa lotshemman var ju en form av lantbruk om än i mindre skala kanske och med betoning på djurhållningen.
 
Jag finner ju många samband mellan ännu längre avstånd för övrigt både till Norge och Danmark m.fl. mellan dessa lots och sjömanssläkter på öarna och från t.ex. Käringberget (Västra Frölunda) då havet ju förenade mer än vad landsvägarna gjorde.
 
Nu är jag heller inte riktigt säker på hur Angered ligger i förhållande till Göta älv (har bara varit några få gånger i Angereds trakten och det för över 30 år sedan) kan det också möjligen ha funnits lotsar längs älven eller någon form av frakt med båtar på den tiden som kunde förena deras intresse områden?
 
För övrigt skulle det vara väldigt intressant att höra mer om dessa släkter och bondgårdar som man ju alltså också härstammar ifrån (inte bara förfäderna som jag frågade om ovan, men också andra ättlingar från dessa gårdar om det har forskats kring dem av någon).  
 
Mvh Steve