NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2009
Skrivet av: Mikael Jageklint skrivet 2008-05-02, 09:29
Hur går jag vidare? Tack alla som hjälpt mig i min forskning i Grovare. Det har hjälpt mig mycket. Jag har dock ett stort frågetecken och vet inte hur jag skall gå vidare.
 
Min tidigaste (bevisad) anfader är Per Carlsson, född omkring 1708 (enligt hfl) död 27 feb 1785 i Bergsgärde, Grovare socken, Älvs. Hfl går bara tillbaks till 1794. Jag följer honom tillbaks i mantalslängderna till 1744 på gården Bergsgärde. Sen kommer det förargeliga glappet (som du nämner Tomas) och i längden innan 1739 står helt andra personer på gården.
 
En son, Gustav Persson är född på gården (Bergsgärde) 18 maj 1741. En man, Carl Olofsson dör på gården 1 aug 1742. Detta är troligen Pers fader, men jag har inga bevis.
 
Någon gång mellan 1739 och 1741 flyttar alltså denna familj till Bergsgärde och Grovare socken. Jag hittar dom inte på någon annan gård i socknen. Det finns ingen jordebok för perioden.
Enligt mantalslängder har Per två andra söner, Anders och Bengt. Jag hittar inte dessa i födelseboken för Grovare.
 
De verkar helt enkelt inflyttade till socknen och det finns ingen uppgift ifrån vart. Jag har försökt med allt känns det som. Någon som har något tips? Hur skall jag hitta vart de har kommit ifrån? Vill så gärna veta...
 
Tack på förhand!
 
/mikael