NULL Skriv ut sidan - Lappar - samer - i Gästrikland

Anbytarforum

Titel: Lappar - samer - i Gästrikland
Skrivet av: Jouni Tervalampi skrivet 2005-08-03, 08:42
Hej Stefan!
 
Just nu ligger det mest vilande. Jag håller på med två manus somm jag försöker avsluta nu i höst och vinter. Dels ett manus om tolkning kring bondeskandinavernas bronsåldersbilder - mest om hällristningar kring Mälaren. Dels om en annan förvunnen samekultur kring området Ladogosjön-Onegasjön-Vita havet upp till Kolahalvön och de forna samebyarna i Kemi lappmark Kitka, Maanselkä och Koulajärvi och om karelarna i området med arbetsnamnet Det är vi som är Kalevalas ättlingar. Där jag använder min egen släktforsning med lite nya tolkningar som visar att mycket ur de s.k. Runosångerna som blev Kalevala är hämtade från samerna i området. De flesta av samerna i området flydde inte norrut, utan tog efter karelarnas och finnarnas levdnadssätt.    
Min farfar Arturr Tervalampi (ursprungligen Timijeff) kommer från byn Majavalahti vid östra sidan av sjön Pääjärvi. Området var ursprungligen samisk.
 
Så riktig fart på skrivande om de försvunna kust- och skogssamerna i Mellansverige blir det inte förrän efter årskiftet 2005/2006. Även om jag samlar på uppgifter under tiden.
 
Hälsningar Jouni