NULL Skriv ut sidan - Lappar - samer - i Gästrikland

Anbytarforum

Titel: Lappar - samer - i Gästrikland
Skrivet av: Jouni Tervalampi skrivet 2000-08-08, 19:05
Hej Agneta!
 
Ja, det är riktiga samer. I Dalarna och Gästrikland har det funnits skogssamer där varje familj hade cirka 7-10 renar. I Gästrikland gick fyra familjer samman under vissa tidpunkter och drev renarna till olika betesmarker intill sjöar och myrar. De svenska kungarna på 16-1700-talet kände inte till att det fanns en skogssamekultur i Dalarna, Gästrikland och Hälsingland utan trodde att alla lappar nedanför Ångermanälven ursprungligen kom från Lappland. 1720 kom en ny förordning att försöka deportera alla lappar i Gästrikland, Hälsingland och Dalarna till Jämtland. Eftersom samerna var rörliga med sina renar misslyckades deporteringen av samerna förutom tre samefamiljer i norra Västmanland bestående av 13 personer år 1729. De fördes till fängelset i Gävle och därefter fördes de till Jämtland. Vissa människor upplevde att renarna förstörde åkrar och fågelmarker. I april 1757 klagade brukspatronen i Hofors Fredrik Petré att skogssamer med sina renar än någonsin tillförne kringstrukit de största i nejden befintliga skogar och alldeles ödelagt de härligaste fågel-, i synnerhet tjäderlekar.  Beslut fattades av skogssamerna skulle tvingas att bli bofasta och inte fick äga några renar. Varje socken skulle anställa en sockenlapp som skulle försörja sig genom att tillverka korgar av rötter och göra vissa tjänster; jaga vilddjur, avliva hundar, katter och hästar och andra obehagliga saker. Från att ha varit vandrade skogssamer tvingades de att bli tjänstejon åt svenskarna. Det är därför man finner sockenlappar i kyrkoböcker och det var i början ett etnisk och påtvingat yrke. Senare på 1800-talet finner man även svenskar som tog detta yrke.  
  Jag letar uppgifter om lappar i kyrkoböckerna och uppgifter på s.k. Lappnamn på kartorna och andra uppgifter för att se deras rörelsemönster och försöka finna deras ursprung. Det finns även skriftliga källor som en stor hop med Rehnar någon tid uppehållit i Rödmossa i Walbo.  
  Birka var norra Europas pälshandelsstad och de stora pälsjägarna var samerna ovanför Dalälven. Man har funnit flera samiska föremål t.ex. ett stort antal kammar i Birka med samisk ornamentik, tältnäverkåtor vid båtgravarna vid Vendel och Valsgärde och man har funnit en samisk allel vid ett skelett i båtgravarna från Tuna i Alsike.  
 
Hej Gunnar!  
 
Tack för uppgifterna om lapparna från Valbo. Nu börjar jag finna ett rörelsemönster bland lapparn i Gästrikland - Västmanland - Dalarna. Var in och tittade på din hemsida och det är ett enormt arbete du gör. Lycka till! Detta gör det lättare för att se vilka mikrokort jag ska beställa för att se vilka faddrarna är än att leta i blindo i mörkret.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi/Västerås
 
Jag har gått igenom eller fått hjälp med finna lappar följande socknar:
 
Österfernebo
Hedsunda
Torsåker
Ovansjö    
Valbo
 
Det jag är främst intresserad är lappar i Enånger och Årsunda socknar för att få en ännu klarare bild. Övriga socknar österut vet jag inte om de vandrade till?