NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-01
Skrivet av: Katrin Öhgren skrivet 2001-03-19, 00:11
Hej! Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig med följande: Jag söker information om Ossian Albin Svensson, f 1887 i Karlskrona, d 1946-07-08 i Puostijärvi, Övertorneå. Han begravdes i Karlskrona, en enkel plåtkista skickades med tåget ner.
Detta är vad jag vet om Ossian Svensson: Studentexamen 1907. Filosofisk ämbetsexamen 1911. Komplettering av d:o 1913. Biträdande lärare vid Blekinge läns folkhögskola och lantmannaskola i Ronneby 1913-1914. Förste ordinarie lärare vid Malungs folkhögskola 1914-1818. Föreståndare och lärare vid Tornedalens folkhögskola okt 1918 till 1942. Rektor vid samma skola 1942 till 1946.
Ossian Svensson var den som såg till att Övertorneå fick ett fungerande bibliotek för allmänheten, dessutom var han med om att starta hembygdföreningen på samma ort.
Jag vet att han var intresserad av segling, jakt, fiske och natur. Seglingen fick han lägga på hyllan i Övertorneå men övriga intressen gick lättare att utöva. Dessutom började han samla böcker om Nordkalotten. Det är denna boksamling som utgör grunden till det som idag är Nordkalottbiblioteket. Tornedalens bibliotek köpte boksamlingen av Ossian Svenssons sterbhus. Kontraktet är undertecknat 4 april 1949 av Landshövding O W Löwgren och Rektor K-R Tidström för köparna. Den 14 april 1949 undertecknade följande personer kontraktet för sterbhusets räkning: Fröken Signe Svensson, Fru Irma Petersson, Reparatör Sven Petersson, Elektriker Gustaf Svensson och Fru Gertrud Svensson.
Jag tror att Signe, Irma och Gustaf är syskon eventuellt kusiner till Ossian Svensson. Det lustiga är att alla fem bodde på Sparrensgatan 20 i Karlskrona.
Finns det någon som vet något om dessa personer och framför allt om Ossian Svensson. Det finns väldigt lite skrivet om honom. Det lilla som finns har jag redan. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om honom, han var trots allt en betydelsefull person för Övertorneå i 28 år, men verkar helt ha kommit i skymundan. I livet verkade han snarare ha varit en handlingens man som inte hade mycket till övers för att bli överröst med superlativer.
Jag håller på att skriva till dom skolor han arbetade vid för att höra om de har något i sina arkiv.
Med hälsningar Katrin