NULL Skriv ut sidan - Bouppteckning efter David Nicolaus Pemer 1776 (lång)

Anbytarforum

Titel: Bouppteckning efter David Nicolaus Pemer 1776 (lång)
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-12-31, 17:52
Men oj, jag har aldrig tittat på min farfars farfars farfars fars bouppteckning och inte sett förrän ett och ett halvt år senare att den diskuteras på Anbytarforum. Kul!
 
En liten uppföljning kan nämnas här. När min släkting Berta Edström hade ställt frågor om släkten Pemer till Landsarkivet i Göteborg 1936 innehöll svaret en stor släktuppställning av just David Niclas Pemers familj med Ebba Lisa Belfrage och generationerna vidare framåt till Bertas och min anfader Sven Henrik Davidsson Pemer (David Niclas och Ebba Lisas sonson) med familj.
 
Bland de uppgifter som nämndes i utredningen förekom en hel del turer kring arvsfrågorna efter David Niclas bortgång. Sonen Robert från första giftet, helbror till Emmas anmoder Anna Lisa, dök upp och gjorde arvsanspråk, men det mynnade ut i att David Niclas barn från första giftet tydligen var helt arvlösa då tydligen alla tillgångar tillhörde Ebba Lisa och inte honom (motsägs möjligen av den här bouppteckningen?).
 
Sedan tillkom dessutom en mer kuriös fortsättning där Ebba Lisa Belfrage gjorde dottern Beata Maria och hennes make Lars Ersson Tollstad arvlösa. Jag borde plocka fram min kopia av det där brevet från Landsarkivet.
 
Beata Maria och hennes make gjorde dock oerhört mycket för släktens utforskande i nutid, det var deras ättling Christina Dalhede som tog initiativet till Släktföreningen Pemer och grenen från Beata Maria har varit väldigt tongivande i föreningens arbete vid sidan om framför allt Sven Henrik-grenen där alla som heter Pemer ingår. Skönt att det inte var några hard feelings där!