NULL Skriv ut sidan - Rasbo

Anbytarforum

Titel: Rasbo
Skrivet av: Maria Hellström skrivet 2011-08-10, 00:35
Nu har jag äntligen tagit tag i detta igen, släktforskar lite i perioder. Jag gick in och sökte på i Rotemansarkivets databas och hittade henne där. Nu har jag massor av frågor kring detta (hoppas det är okej att jag fortsätter i samma tråd även om min nuvarande fråga inte är av läshjälpskaraktär).
 
1. Det står under kolumnen Status: Ogift, ej HF, anställd utan familj. Vad menas med ej HF??
2. Det står att hon flyttade in 23.12.1914. Men hon flyttade ut från Rasbo den 9.9. Det kan väl inte ha tagit tre månader att förflytta sig från Rasbo till Stockholm? Eller var det så att hon kom dit strax efter utflyttningen men inte blivit inskriven i nya församlingen förrän tre månader senare?
3. Det står två stycken gatuadresser: Inedalsg.2 och Parkg.14. Det känns lite förvirrande. Typ några dagar här och några dagar där, eller? Var det vanligt att folk hade fler adresser förut?  
4. Under Social anteckning står det: Rem Sabbatsbergs Sjukh 1915-10-30 med Hemort i Rasbo Upsala L.. Vad menas???  
5. 1916 flyttade hon till rote 8, Johannes församling som ej finns med i databasen. Och senast jag kollade fanns det vare sig i Genline, AD eller SVAR. Och inte på Uppsala landsarkiv heller. Vart skall jag vända mig då? Riksarkivet Marieberg eller Arninge? Eller annorstädes?
 
Vore tacksam för lite hjälp!