NULL Skriv ut sidan - Lidingö AI:2 s.54: var föddes färjkarlen Holmgren?

Anbytarforum

Titel: Lidingö AI:2 s.54: var föddes färjkarlen Holmgren?
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2011-03-18, 23:09
Tusen tack Jan,  
visst står Bengt Holmgren med hustru nr.2 Cajsa Lotta Larsdotter, och sonen Petter under Udden i hfl AI:3. Där avled han alltså 1791 (i dödboken står det Rödstugan). Jag hade aldrig listat ut det utan din hjälp. Det som är extra intressant är att sonen Petter (f.1771 i Hedvig Eleonora) har återkommit till fadern/syvmodern efter att ha flyttat till Stockholm i slutet av 1780-talet. Han deltar i nattvard eller förhör med ojämna mellanrum och så sent som i mars 1794. Det står också att han är till sjöss. Mitt intresse för den här familjen har sitt ursprung i denne sonen Petter Holmgren. Försöker utröna om Petter kan vara identisk med båtsmannen Nr.129 Petter Holmgren Lustig i Västerljung, som stort sett anges vara född 1772 i Stockholm (både i hfl och i marinens handlingar). Han anges vara antagen 1790, men dyker inte upp i Västerljung hfl förrän 1796. Han bör ha varit där senast i november 1794 (första barnet föds i aug 1795). Petters hustru Cajsa Persdotter f.1765 var änka efter båtsmannen Abraham Lustig (gifta i Västerljung 1789). Denne Abraham har jag ej återfunnit i Västerljung hfl, och paret fick inga barn. Jag misstänker att Abraham sändes ut i kriget och försvann/avled ganska raskt. Det som är intressant i det här sammanhanget är att Petter hade en styvbror Abraham Mattsson f.1761 i Lidingö/Danderyd, som flyttade till Stockholm 1781. Man skulle kunna tänka sig att Petter övertog både styvbroderns tjänst och hans änka?
Det här har ju inte så mycket med Bengt Holmgrens och Margareta Björkmans födelseorter att göra, men att finna släktingar till dessa kan kanske bidra till att etablera Petter Holmgren Lustigs ursprung om han skulle återfinnas hos ev. släktingar i Stockholm i slutet av 1780-talet. Har fö fått besked från Krigsarkivet att det finns dåligt med material angående Sörmländska båtsmän som rekryterades runt 1790.
Mvh Pernilla