NULL Skriv ut sidan - Årsunda

Anbytarforum

Titel: Årsunda
Skrivet av: Maud Bäckman skrivet 2012-06-14, 22:29
Hej Östen och Kristina!
För det första Östen så blir det Malmberget jag får vända mig till. Min farmor åkte ner till Ovansjö och träffade Nils Karlsson hos sin gifta syster. Min farmor var då 22 år. Hon åkte sedan hem till Malmberget igen där min pappa föddes. Annars hade det nog funnits i Ovansjö. Nu är det Gällivare som jag får vända mig till. Malmberget tillhör Gällivare.
Min farmor var envis som sjutton. Jag hoppas att någon fick ur henne något. All info jag har kommer från hennes systrar som nu är döda. Jag vet bara: Nils Karlsson, skogsarbetare, gillade att spela piano och bodde inneboende. Tyvärr dog farmors syster Astrid innan jag förstod allt med farfar. Hennes son och man är också döda.
Farmor frågade en gång min pappa om han ville veta vem hans pappa är men pappa sa att han inte brydde sig. Detta tyder ju på att farmor visste mer än vad hon sa. Jag vet ju inte ens ålder på honom. Han kan ju ha varit 20 år äldre än henne. Det är så irriterande.
Jag ska imorgon ringa till Gällivare kommuns centralarkiv. Där säger Riksarkivet att infon ska finnas. Hoppas på det. Jag har också beställt min pappas födelsejournal.
 
Tack allihop för att ni hjälper mig att klura!  
 
Maud