NULL Skriv ut sidan - Faddrar när oäkta Maria Christina döptes

Anbytarforum

Titel: Faddrar när oäkta Maria Christina döptes
Skrivet av: Sten Kumlin skrivet 2002-04-20, 16:35
Hej Lotta,
jo andra raden börjar väl med Jan eller menar du  att det är slutet på predikanten d.v.s. ten? I så fall löser det ett problem och han kan uteslutas för hans förnamn är då med god säkerhet Sven. Jag har inte tänkt så mycket på att det inte är hans förnamn för ingen har ju protesterat mot min tolkning av den delen. Men då kan man ju undra varför alla andra namn som förekommer tillsammans med resp. förnamn utom där det står Wallsten förrättade dopet. Nämns präster bara vid Efternamn?
Som jag nämnde förut så fick jag svar från Ragnar Norrman vid Uppsala stift att någon Huspredikant Wallsten hade han inte i sina register men väl en Sven Wahlst?n som var huspredikant hos frk. Beata
Cederström 1786, hon avled samma år. Hon är sondotter till biskop Carl Carlsson i Västerås och hon är också kusin med  änkan efter Johan Gustav Gyllenkrok, Johanna Elisabet Cederström (egentligen halvkusin då resp. fäder var halvbröder). Johanna blev änka 1764 och blev ensam ägare av Frötuna, Vaksala sn. Den enda barnet hon hade som uppnådde vuxen ålder avled 1766. I Frötuna ingick bl.a. Vittulsberg där brodern till Stina, Lars Andersson, var torpare och en syster Brita Andersdotter var gift med Anders Ersson, (land)bonde på Trälösa också en egendom under Frötuna.
Johanna Cederström sålde Frötuna 1775 till Charles De Geer men undantog , bytte eller köpte en egendom i Rasbo sn som hon innehade till sin död 1795, samma år som Stina Andersdotter födde sitt o.ä. barn. Jag är övertygad att Stina var piga i huset men jag måste förstås kontrollera det men som du ser så passar bitarna ihop.  
Hälsningar Sten