NULL Skriv ut sidan - Faddrar när oäkta Maria Christina döptes

Anbytarforum

Titel: Faddrar när oäkta Maria Christina döptes
Skrivet av: Sten Kumlin skrivet 2002-04-10, 14:25
Ja, jag har ett fall tidigare där prästen står fadder men då är den andra faddern en bror med hustru. När den här ovan nämnda flickan själv fick en o.ä. son som sedemera blev soldat så nämns en soldat m. hustru samt en dräng och en piga.Alla kan ju vara i släkt men det är inte kontrollerat.
Att prominenta personer i bygden skulle ställa upp anser jag vara uteslutet om dom eller ngn.i släkten inte har ngn. trasa med i byket. En o.ä. var ju en paria förr i tiden och att vara fadder var normalt förknippat med vissa förpliktelser och kunde betyda att personen ifråga fick bedriva enskild fattigvård.
Min far, som var en mycket förfaren släktforskare, ansåg även att det var helt uteslutet att en präst ställde upp som fadder men där hade han fel det har jag ju märkt.  
Jag tycker ändå att det är lite underligt att en huspredikant genomför dopet, varför inte den ordinarie själavårdaren? En huspredikant skulle vara antingen anställd av någon i rådet, ridderskapet eller en  adlig person och tjänsten var omgärdad av restriktioner. (se Sv. uppsl. bok)
Kunde han därjämte uppehålla en tjänst som aftonsångspredikant, vad det nu är? En slags hjälppräst till den  ordinarie eller ett extraknäck?  
Idag har jag i alla fall fått en försändelse från SVAR och det ska bli intressant att se om hon blev åtalad för lönskaläget och om fadern nämns vid namn.
Hälsningar Sten