NULL Skriv ut sidan - Faddrar när oäkta Maria Christina döptes

Anbytarforum

Titel: Faddrar när oäkta Maria Christina döptes
Skrivet av: Sten Kumlin skrivet 2002-04-09, 15:45
Hej,
Något ditåt bl.a. aftonsångs tydde jag det till i början. Men om den är en tidsangivelse vad har den där att göra framför faddrarna? Datum för dopet är ju angivet i första rutan. Kan det inte vara så att dopet skett vid aftonsången? Brukade man ha aftonsång 1795 eller är det en huspredikant för t.e.x. en läroanstalt som håller aftonsång och döper barnet därvid.
Det ligger något desperat över dopet. Pigan Christina Andersdotter har uppenbarligen inga släktingar som faddrar utan Wallsten och även hans hustru ställer upp samt att man hugger en student, Claes Borre, och hans tilltänkta hustru får man förmoda. Är Claes studiekamrat med fadern eller är han till och med själv fadern?
Jag har förresten hört namnet förut men kan inte komma på var.
Det ska bli spännande att läsa ur rådhusrättens arkiv för vid tidpunkten var det ju straffbar handling att uppfylla jorden u.ä.
Det ligger säkert en speciell historia bakom detta för jag har då aldrig sett att en piga har så kvalificerade faddrar till sitt barn som inte ens är släkt. För att få vara huspredikant fordrades det tillstånd av domkapitlet, är det ngn. som vet hur man får reda på sådant?
Hälsningar  
Sten