NULL Skriv ut sidan - Drunknad i Biskopskulla

Anbytarforum

Titel: Drunknad i Biskopskulla
Skrivet av: Rune Edström (Rune) skrivet 2003-06-29, 10:43
Hej
Mitt läsandet av microkort är odugligt, men har en del funderingar, över det som kommit fram, i inläggen till 01.41, utifrån mina referenser.
 
Någon behövde hjälp i januari för att ta sig över en bro. Bron måste därför ha legat i en svacka,med berget öppet där svallis bildats. Svallis finns ju även på våra nuvarande vägar om dikena är dåliga eller obefintliga, och berget är synligt eller lite under ytan. Och slänten bredvid behöver inte vara särskilt hög, bara det kommer vatten ur den.  
Det skedde i januari då vattendragen här oppe är frusna om det inte är forsar. Finns det berg i ytan på den sida som är från Nysätrahållet? för att svallisen ska komma sej ut på bron. Kanske ån var bottenfrusen på en kort sträcka, men vattenföringen på vintern brukar ju inte vara så stor, så nån kan drunkna i den. Ovanpå isen. På lite djupare vatten bör han ha kommit. Nån vårflod handlade det väl inte om?
 
På natten flyttar man nog varken kreatur eller inhysingar.  
 
Natt eller dag, det måste ju ha varit någon som behövde hjälp att komma över. Varför inte 2 forbönder? resande? från Nysätra kl? hl? kyrka? kloster? härad? (Vad fanns i Nysätra på 1850-talet?), som skulle ha hjälp på morgonen. Efter kl? hl?  är ett komma, likadant före på. Om det däremellan  är antal måste det ju ha varit 2 följen och tiden tror jag inte på. Klockan 1 är ju nästan midnatt eller mitt på dan. Gradtal borde ha varit mindre område om det är det som menas. Januari är ju kall, så tycker inte prästen behövt särskillt nämna det.
 
 Kan tänka mej att han höll i betslet och ledde hästen, men hästen halkade och slog undan benen på honom,så han tappa taget och kom i en vattnet. Någon hjälp av påpälsade hästkörare kunde inte erhållas.  
Hästen var troligen inte skodd, och några broddar hade han säkert inte. Eller också var han i bakändan på det hästen drog för att hålla det på bron vid överfarten, eftersom dom behövde hjälp. Några räcken på bron fanns troligtvis inte.
Om det var det som hände.  
mvh
rune