NULL Skriv ut sidan - Drunknad i Biskopskulla

Anbytarforum

Titel: Drunknad i Biskopskulla
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-06-28, 22:58
I mina öron låter det konstigt att man talar om exempelvis 2 kalvar från Nysätra eller annan boskap på det viset. Boskap är inte bokförd i en socken, den är bokförd hos en ägare. Är det månne två kreatur tillhörande en icke namngiven ägare i Nysätra som avses?
 
Att det skulle vara en temperaturangivelse snarare än klockslag är en intressant teori; jag håller med om att det kan vara ett gradtecken efter 8. Det borde väl gå att kolla med den meteorologiska statistiken vad det var för temperaturer i Uppland i januari 1860, om man vill verifiera detta.
 
Med svallis syftar jag normalt på tjocka lager av is på klippväggar och liknande, men sådana kan väl också uppträda på stenar som sticker upp ur vattendrag vintertid.
 
Det kan ha bildats så mycket is under bron att vattnet översvämmat densamma och gjort den svårframkomlig.
 
Har du jämfört med dödboken (ingår för perioden 1801-1861 i Biskopskulla C:3)? Husförhörslängden är ju normalt inte primärkälla i fråga om dödsorsaker.
 
Det kan vara värt att kontrollera Nysätra dödbok (C:5) också, i den händelse det var någon därifrån som likaledes omkom den 6 januari 1860.