NULL Skriv ut sidan - Inflyttningsboken Haga socken 1854

Anbytarforum

Titel: Inflyttningsboken Haga socken 1854
Skrivet av: Carina Lundin skrivet 2011-11-26, 17:01
Hej Christina!
 
Tack för din hjälp i min fråga!
Med din hjälp kan jag släcka några ?-tecken; TOPPEN!
Ja visst har det blivit fel och tokigt i kyrkböckerna i Kärnbo socken. Och jag känner till att Henrik Thomasson var bror med Jöns, och att han(Henrik) var gift med Carolina Hedström.  
För att göra det ännu krångligare för prästen så hade Jöns en bror till vid namn Johannes.  
Både Henrik och brodern Johannes var vittnen vid Jöns och hu Anna Helena Ramsells dotter Anna Carolinas dop 1853 i Kärnbo socken.  
(Via SVAR hittade jag en bouppteckning efter Anna Ramsell med närmast anhörig Jöns Thomasson; så på det viset är jag nog ganska så övertygad om vem som han var gift med)  
Dottern Anna Carolina avlider bara 4 månader gammal, och enligt dödboken i Kärnbo församling hos sin mormor (Brita Ramsell)i Dunkers socken,och begravs även där.
Har haft vissa svårigheter att hitta Anna Helena Ramsell genom att det finns flera församlingar som heter Fors i Sverige. men genom idogt letande i Dunkers församling hittade jag hennes föräldrar där och kunde följa familjen tillbaka till Fors(Eskilstuna) och har nyligen hittat födelsenotisen.
 
Trasslet i kyrkböckerna fortsätter sedan då Jöns flyttar till Sigtuna med sin nya hustru, men det är en annan fråga.

Mvh
Carina