NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2014
Skrivet av: Madeleine Endre skrivet 2014-03-30, 21:45
Hej,
 
Jag har under dagen fortsatt att läsa i protokollet från Advokatfiskalen (hänvisning Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län EXIe:703 (1692-1692) Bild 13540 / sid 1349 (AID: v420520b.b13540.s1349, NAD: SE/RA/42042202) det är vänstra sidan jag håller på att läsa)
 
Jag tycker mig kunna utläsa nedan. Jag vore tacksam om någon kunde se att jag läst rätt (det gick lättare än vad det brukar göra så jag blev lite orolig att jag läst fel) och hjälpa mig med att fylla i mina saknade ord (?)
 
....att utigåå med lösen efter lags, slächt mellan sedan begiärde Bergbohm att tingsrätten ? ? och lagl eocaminera fam som åhördt Sal. hust Precettas giorda testamente som äro kaplanen uti Höökhuf(ud) ? och ? hemman Hrn Anders Sÿlenius och Tolfman L? Pärsson i Wreta, hwar till käranden att samtijkte, tij afladn få sin lijflig wittnebörds med hand å book, berättandes så i sanning wara passerat såsom dheras utgifna attest innehåller, hwilken lÿder så Ao 1689 d: 9 April warit tillsammans ? hos hustru Maria Fransoi i Möllaregården wid Gimo, då ? ? ? Moder hustru Precetta Duhan, att så wille höra på sitt Testamente, som hade i ? och med ? då modr wille giöra att hon wille ? och efterlåta....
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/410028.jpg)
 
 
Mvh
 
Madeleine