NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2014
Skrivet av: Madeleine Endre skrivet 2014-03-29, 17:51
Hej,
 
Jag håller på att försöka uttyda en dom från Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län, där min anmoder Maria Francois strider med sina svågrar om giltigheten i ett testamente som deras mor Priseth Douhan ska ha skrivit. Tyvärr är jag inte någon klippa på att läsa gammal text och skulle därför bli glad om någon kunde hjälpa mig med detta.
 
Hänvisning är Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län EXIe:703 (1692-1692) Bild 13530 / sid 1348 (AID: v420520b.b13530.s1348, NAD: SE/RA/42042202) det är första sidan av högra sidan som jag sliter med.  
 
Jag (tror) det står enligt följande:
 
..... för kraftlöst, olagl och ogiltligt blifa declarerat, och ? som sig lofwat till sista owäsnedat? äro, och som ? uppå ? ? pålagda blifa som expenserta ? och med tillbörlig räfts blifa anfördda/anförtrodda? ? swärmodern hustru Maria Francois och Charle Maniet som 2ne åhr brukath ? som ? tillförrens till ? ? swärmoder i lifstijdren giorda, betala till ? 4? spannmål och 6 ? för tillhopa för bägge åhren, och wid sitt afträde ifrån ?, ?, lijka som bonden då han afträdde, wäll brukat ifrån sig ? ? ? ? ordningren uppvijsa för sin åhr ? ? byggning, eller i annat fall ? totala ? med ? ? skrift innehåller.
 
 
Om någon kunde hjälpa mig skulle jag vara väldigt tacksam.
 
Mvh
 
Madeleine
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/409961.jpg)