NULL Skriv ut sidan - Västra Vingåker Brita i Stora Målke

Anbytarforum

Titel: Västra Vingåker Brita i Stora Målke
Skrivet av: Christer Kalin skrivet 2008-05-11, 09:47
Karl-Arne!
 
Ett bra sätt att förbättra kunskaperna i handskriftsläsning, är att läsa dokument med längre, löpande text. Jag brukar föreslå dömböcker, gärna text med ett innehåll som kan fånga intresset lite extra t.ex. brottsmål, men andra saker inför tinget går också bra. Kyrkböckernas notiser är ju oftast korta och innehållet stereotypt. Då blir dombokstext bättre som övning. Det kan vara bra att välja en välskriven 1700-talstext till en början, dvs. snyggt och tydligt skriven. 1600-talstext är i allmänhet inte svårare att läsa, men är ofta skriven med mindre text. Det är inte alltid en nackdel, då en stor & yvig text ibland kan vara svårtolkad. När det gäller skrift från första hälften av 1800-talet, tycker jag personligen att den ibland kan vara  svårtolkad p.g.a. att den ofta har urartat strax före övergången till latinsk handstil.
 
Om Du har möjlighet att ta papperskopior, eller digitalfotografera, sidor ur domböcker, och sedan skriva tolkningen direkt på kopiorna under arbetets gång, så kan Du ta en stund nu & då med texten, ungefär som man löser korsord. Det finns inte så mycket skannat domboksmaterial ännu, men på mikrokort finns det mycket. Jag vill därför påminna om möjligheten att ta papperskopior av sidor från mikrokort. Det är de statliga arkiven och SVAR, som gör kopiorna. Kopiorna är dyra, men några kanske Du kan köpa? Det är viktigt att välja sidor som har bra kvalitet på mikrokorten. Det går förstås lika bra att läsa mikrokorten i läsapparat och skriva ned tolkningen på ett block. Det går faktiskt att ta hyfsade digitalfoton av läsapparatens bildskärm!
 
Ett bra sätt när man kört fast, är att titta på kringliggande text i volymen och jämföra liknande bokstäver och ord, som ibland kan vara tydligare skrivna där.