NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-29
Skrivet av: Eva Rönn skrivet 2006-11-25, 16:19
Hej, I Anbytarforum år 2000 sökte Anders Lindström uppgifter om Pehr Andersson Sandin under Älvkarleby i Uppland och det hade jag gjort nu, Jag har skickat ett mail till Anders, detta brev, men adressen är sex år gammal, så jag lägger in det här också. Tänker det kan också vara av intresse för någon annan. Och kanske jag kan få veta något om Stina Olsdotter mm. Anders hade en del själv och ett halvår senare hade han fått fram en hel del om Pehr och hans familj i Älvkarleby. Gissa jag blev glad då jag upptäckte uppgifterna som jag sökte till min egen släktforskning. Anders har fått fram väldigt mycket och det var ju fint att hitta det så här. Jag hade lite uppgifter från pastorsämbetet i Valbo framplockat 1952, då min moster gjort en förfrågan när hon forskat lite i släkthistorian. Så det är lätt att se att det är samme Pehr. Jag återger här vad som då fanns att få fram i Valbo enligt Nils Edling på pastorsämbetet som gjorde sökningen.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
-------   -------  ------
       -----     Då husförhörslängderna från 1841-1851 ännu ej inlevererats till Landsarkivet i Härnösand har jag kunnat följa Edra förfäder ned till Eder farfars farfar. Nedanstående sammanställning torde ge en överblick av vad dessa längder har att förtälja:
 
Per Andersson Sandin, född i Elfkarleby, Uppsala län, 1774, död i Valbo, Gävl. 16/9 1845. När han inflyttade till Valbo och när han blev gift finnes ingen uppgift om. Hustruns namn var Greta Jansdotter, född i Elfkarleby 1781 och död i Valbo 10/12 1867. Enl hfl 1861-70 var hon då blind. Mannen var Landbonde i Alborga 2, Valbo s:n.
 
I hfl 1841-45 stå nedanstående barn upptagna:
Pehr Persson, f i Älfkarleby 1803 och
Carl,               f i Elfkarleby 21/8 1821
Troligen finnes fler barn, men de måste sökas i landsarkiven i Uppsala, för Elfkarleby och i Härnösand för Valbo.
 
Pehr Pehrsson, var Eder farfars far. Uppgifterna sammanställs här nedan:
 
Pehr Pehrsson                               1803-1876 5/1 F i Elfkarleby
                                                     Gift 24/6 1830. Kolare i Sikvik, Jerfsta rote, Valbo s:n
 
Stina Olsdotter                      18/6   1808-1881  20/1  F i Valbo
         Barn:
Greta                                    13/11  1832-1871 9/4 F i V-o Hade 2 barn, varav den ena Johan Pettersson.(F 8/6 -63.)
                                                      Utfl. t. Elfkarleby 8/11 1884.    
Erik Pettersson                      16/9   1837   F i V-o. Utfl t Gefle 24/11 1865  
Per Olof                                  1/2     1842  F  i V-o. Utfl t Elfkarleby 17/9 1871  
Carl                                        2/4     1845  F  i V-o. Utfl t Gävle 31/12  1910 m fam.
Christina Catrina                     15/3    1849- 1849  12/4
Johan                                     14/8    1851- 1855  22/8
Anders Gustaf                         23/8    1853  F.i V-o. Utfl. t Dannemora 7/12 1875
 
Så långt har jag fört linjen som utgår från Pehr Pehrsson f 1803. Skulle Ni önska vidare upplysningar om övriga barn och barnbarn till honom finnes ytterligare uppgifter i Valbo. Ganska snart synes de dock försbvinna från Valbo. När det gäller linjen som utgår från Carl, född 1821, har jag kunnat konstatera att familjerna varit stora och att många av släkten allt fortfarande finnes kvar i socknen.
----------        -----
-------                     -----
 Valbo den 21 maj 1952         stämpel : Pastorsämbetet i Valbo, Gävleborgs län                                                Nils Edling.
____________________________________________________________________________________________________________
Själv är jag barnbarns barnbarn till Per Andersson Sandins son Pehr Pehrsson f 1803 och hustrun Stina Olsdotter f 1821.
 
Det lite skiljaktigheter. Carl f i Elfkarleby är inte med bland Anders Lindströms  Per och Gretas barn.  
Här är Pehr  och Stinas barn. Det är sonen Anders Gustaf som är min morfars far.
Jag undrar över Stina Olsdotter , Pehr Pehrssons hustru, vet något om henne ?  
Hör helst av dig om vad du vet om detta                          
                                                                                                                  Vänliga hälsningar Eva