NULL Skriv ut sidan - Storkyrkoförs. Db FI a:6 (1841) (SVAR uppslag 71)

Anbytarforum

Titel: Storkyrkoförs. Db FI a:6 (1841) (SVAR uppslag 71)
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2014-09-16, 14:00
Maud,Jag är så otroligt tacksam över ditt svar. Att jag hållit på och söka dessa personer här i Stockholm har en anledning. Den jag egentligen söker, och har gjort i många år är en dam som 1827 blev intagen på Norra Correctionsinrättningen här i Stockholm. När hon skrevs ut från inrättningen i Juni 1828 lämmnades hon i tjänst till Controllaren Agelin. Per Larsson Agelin f 1775 i Ask Mammöhus län. Han var från 1812 I:e Postkontrollör vid Stockholms Postkontor. och från 1818 var han skriven på sin egendom på Quattinge herrgård i Kärnbo socken i Södermanlands län. Agelin hade tidigare placerat en flicka som skrevs ut från Corrections Inrättningen, en Beata Upsell. Henne har jag kunnat följa framåt. Hon fanns från början runt Agelin i Quattinge. Brita Stina Ersdotter däremot finns bara en ant. från utskrivningen lemmnad i tjest till Controllaren Agelin
Det mest troliga är att hon när Agelins ena systerson Tunnbindaren Anders Petterssons hustru väntade barn. (Detta barn dog just 1828 när Brita Stina skrevs ut) Hon kanske bad sin mans morbror att skaffa hjälp att sköta barnet när det var fött. Det är bara en teori. Anders Petersson bodde just då i Storkyrkoförsamlingen.
Jag har kartlagd så gott som hela Agelins familj för att hitta ledtrådar till Stina Britas öde. Hade hoppats att jag skulle hinna lösa detta mysterium innan jag lägger ihop mina ljusblå men det ser mörkt ut. Anders P. var bror till Sprutlagaren Nils Petterson Lindgren. De har alltså ingen koppling till min egen släkt.
Jag kan nu nästan skriva en hel roman om denna familj men vet egenligen inget alls om Stina Brita Ersdotters öden efter 1828.  
Phu! Hoppas du orkade läsa.
Tack Maud för all hjälp!
Hans