NULL Skriv ut sidan - Födde (Births) > 1765 - 1777 (CA:11) > 19

Anbytarforum

Titel: Födde (Births) > 1765 - 1777 (CA:11) > 19
Skrivet av: Marie Hogfors Nordenfelt skrivet 2014-03-17, 08:13
Jag tror inte att Eric är halvbror. När han flyttar till Stocholm omnämns han som dräng och när han tar ut lysning är det en lakej på Skenäs och om jag minns rätt en jomfru som intygar. Jag tror att dopbarnet är illegitim son till Johan Jacob, som står överst. Hans hustru dog 1761 då Jacob Johan är 40 år och de två yngsta barnen dör 1760 respektive 1765 ( ett och fyra år gamla.) Och han gifter aldrig om sig.
 
Kan det inte tänkas att han fattat tycke för den unga Ulrica och gifter bort henne med en son från bygden Eric, då hon blir gravid?  En pojke som kanske redan  tidigare uppvaktat henne. Och syskonen Gyllenborg med nära vänner ställer kanske upp som vittnen efter alla sorger som drabbat Jacob Johan.  
 
Dopbarnet Jacobs födelsedatum är osäkert. Dopdagen anges som födelsedag och det är inte troligt med tanke på alla vittnena.  Inte heller födelseort har jag funnit.
 
Namnet Jacob passar in. Den första Gyllenborg som adlades hette Jacob, dennes son Johan, och dennes son i sin tur Johan Jacob och så nu eventuellt Jacob.
 
Ett viktigt frågetecken: Jacob Johans son som dog 1765 hette Jacob. Frågan är när på året han dog. Kan dopbarnet ha fått sitt nam som en slags ersättning för det döds barnet.
 
Finns det andra för eller motargument? Tacksam för alla uppgifter och idéer!