NULL Skriv ut sidan - Maria. CIa:30

Anbytarforum

Titel: Maria. CIa:30
Skrivet av: Maria Hellström skrivet 2011-11-24, 23:29
Oj, jag hade nog helt missförstått saker. Henning Öhrns Öhrnebo var alltså inte själva barnasylen, utan där hon hade sin tjänst. Och att hon kom till barnasylen under en kortare tid efter hon fått barnet. Jag är inte så van släktforskare ännu, så jag är lite trög ibland. Bra tips jag fick också med att söka närmast källan vad gäller flyttningar. Har aldrig tänkt på det innan, det var smart.
 
Jag är nog lite dålig på googling och informationssökning, vet sällan hur jag skall söka och ibland kommer jag aldrig ens på tanken att man kan göra det. Får nog försöka bli bättre på detta. Men vissa saker går nog inte att googla sig fram till. Barnasyler och sådant hade jag aldrig hört talas om innan. Mycket intressanta saker. Skall definitivt kika igenom detta arkiv vid tillfälle.  
 
Att åka bort och föda sitt barn för att bespara släktingarna skammen tycker jag känns lite ologiskt. Familjen står ju ändå där med skammen bara av vetskapen, och sen kommer ju flickan hem med sin nyfödda, och ryktet går väl säkert på byn också och förvärrar. Så det kan väl knappast ha blivit någon skam besparad. Men man kanske trodde det på den tiden.  
 
Hur som helst, TUSEN TACK Annnika!! Det var mycket intressanta saker du bidragit med och tipsat om. Ovärderlig hjälp har jag fått här!