NULL Skriv ut sidan - Maria. CIa:30

Anbytarforum

Titel: Maria. CIa:30
Skrivet av: Maria Hellström skrivet 2011-11-22, 22:21
Oj, vad intressant material du hittat, Annika! :-) Jag undrade just när jag följde henne från Valö till Brännkyrka hur hon kunde försörja sig under sitt uppehälle i Stockholm när hon var höggravid. Inte så lätt att få tjänst som piga då kanske. Så då får det sin förklaring med barnasylen.  
 
Men det står ju Öhrnebo i kyrkobokföringen, det betyder alltså att inspektör och ägare Henning Öhrn som står först i kyrkobokföringssidan är inspektör och ägare för denna barnasyl? Men varför står det isåfall inte barnasyl i kyrkobokföringen om det är en sådan? Sen hittar jag lite konstigheter också. I pdf-filen du länkade till stod det att man kunde bo där 2 veckor och i ömmande skäl längre, men de flesta i kyrkobokföringssidan bodde där i över ett halvår. Och min fröken Trana flyttade dit 30/10 och flyttade därifrån 11/10 samma år!    
 
Om man vill kolla upp denna asyl närmare, är det Stockholms stadsarkiv man får åka till då?
 
Nu var fröken Tranas far bryggeritillsyningsman och lägenhetsägare, så helt fattig var väl inte familjen, men fadern ville kanske inte hjälpa dottern när hon begått hor. Var det vanligt att kvinnor reste utomsocknes för att föda ett oäktenskapligt barn?