NULL Skriv ut sidan - Hedvig Eleonora, Inflyttningsl, SE/SSA/0006/B I a/11 (1853-1855)

Anbytarforum

Titel: Hedvig Eleonora, Inflyttningsl, SE/SSA/0006/B I a/11 (1853-1855)
Skrivet av: Tyrone Vieira skrivet 2016-02-15, 09:17
Hej Anders och stort tack för att du engagerar dig i min släktforskning. Vad snabb du är på att hitta folk!
 
Ett problem med Carl Erik är att han flyttade ut 1847, från mammas bostad på Regeringsgatan 51 (hörnet av Regeringsgatan och Mäster Samuelsgatan, på den tid en gränd) till Riddarhuset där han börjar som lärling hos någon sadelmakarmästare. Det dröjer ända fram till 1853 innan han dyker upp i mantalslängderna (fram till 1847 är han upptagen som inneboende hos mamma Lovisa). Bilderna du bifogar är från St. Johannes församling och Lovisa (f. 1798) är Carl Eriks mor. Jag tror inte Jungfru Elisabeth Löfgren har någon nära anknytning med mina Löfgren (jag har följt upp familjen från 1830-talet framåt i tid, två decennier inne på 1900-talet). Lovisa äger fastigheten på Regeringsgatan 51 men jag missade att Carl Erik hade 1950 samma adress som mamma Lovisa! Anledningen kan nog vara att det fanns ett par hus på Regeringsgatan 51, Lovisa ägde ena huset och Carl Erik bodde i det andra. Man ser på mantalslängderna vilka som bodde hos Lovisa, hon hyrde ut rum, så det fanns alltid folk  boende i hennes fastighet. I Mantalslängd 1850 finns inte Erik med på den adressen, det är bara Jungfru Elisabeth Löfgren som finns med i den längden. Men nu med din hjälp har jag fått Carl Erik i mitten av min tidslucka (1848-1852), så m h a flyttningslängderna skall jag utgå från 1850, 2 år framåt och 2 år bakåt, och så får vi se om jag fyller upp tidsluckan och därav kanske hittar något intressant.
STORT tack att du hittade Carl Erik på Regeringsgatan 51, precis mitt i tidsluckan!!! Och vilken miss från min sida!
Med vänlig hälsning,
/Tyrone