NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2015
Skrivet av: Michael Sjöberg skrivet 2015-08-28, 10:26
Hej Katarina!
Tack så hjärtligt mycket! Jag hade en misstanke om att hon kom ifrån Ockelbo, men hoppades på annat eftersom kyrkan brann och möjligheterna till lyckad släktforskning blev sämre. Jag får leta vidare avs Gustafs far. Det står inget om oäkta så jag får känslan av att fadern gått bort... Men prästerna kanske inte var så noga att skriva detta?
 
Komplettering: Nu såg jag att det står Deflorat. vid datumet för hennes död, vilket jag antar i detta fall står för att hon har fött ett oäkta barn.
 
Denna inspektor på Kratte masugn (Mattias Holmstedt) bör väl vara samma som omnämns i denna tidningsnyhet 1788 (även om han här nämns som bruksbetjänt)?
 
Den 26 juni 1788 tilldrog sig vid Kratte Masugn den icke mindre bedrövliga än sällsamma händelsen, att en tjänstepiga hos den på stället boende Bruksbetjänten Maths Holmstedt, mellan 7 och 8 på aftonen av berått mod antände och inom en halv timmes tid i aska lade det hus, varuti nämnde Holmstedt med hustru, två barn, informator och tjenstefolk bodde. Denna mordbrand var så mycket hastigare, som den försent upptäcktes och desutom var anpassad vid ett tillfälle då minsta folkhjälp till dess släckande var att tillgå.
 
Med vänlig hälsning Michael
 
(Meddelandet ändrat av Michael_sjoberg 2015-08-28 10:59)