NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2014
Skrivet av: Anna-Carin Leijon skrivet 2014-04-28, 20:46
Jo, sista posten under 1740 (Fest. 4 Nat - nu var det där med latinet igen - kan det vara december?) änklingen Börje Persson i Edsken med pig. Ella Jönsdotter i Hoo i No.......?? 60 Rd (Torsåker C:2 (1716-1746) Bild 26 / sid 23).  
 
Tack så väldigt mycket, Katarina, för hjälpen med all information. Det var ju roligt att det var rätt föräldrar till Per/Peter. Den om Per Hammarströms soldatliv hade jag tidigare hittat på din hemsida: www.thorsaker.se. Den besöker jag lite då och då och hittar nyttig information som till exempel om soldater Lust, Boij, Andersson Berg och möjligtvis Skräk, som har någon anknytning till mig. Dessutom fina bilder t. ex. Dominiks hus i Berg med den informationen som ledde mig flera generationer tillbaka.
 
Jag måste bara få säga att jag uppskattar mycket de diskussioner som du ofta deltar i här på Rötter när det gäller Torsåker och omkringliggande socknar. I sept. 2009 hittade jag ett antal inlägg mellan dig och Jimmy Dahlund om Cherstin Hansdotter, Per Hammarströms hustru/änka. Mycket givande! Visste du att Cherstin var amma i Westerås i ett par år hos ..(någon) Edman. Hon gav sig av från Skommarhyttan d 1 maj 1759 (B:1(1752-1787) Bild 78/s. 135 och återkom i nov. 1761.
 
Nu ska jag försöka hitta Pers mormor och morfar, och honom själv, hoppas jag. Jag får nog börja med Hans Svensson i dödsboken 1747 för att se var han bodde då, för det var inte i Edsken.  
 
Tack ännu en gång!
 
Hälsningar Anna-Carin