NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2014
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2014-04-08, 09:08
Hej,  
 
Masmästaren Philip Jorisson (Francois) i Torsåker gifte sig av allt att döma år 1657 (han fick enligt uppgift bidrag till bröllopspenningar den 26 augusti det året), men mig veterligen är hustruns namn ännu inte känt?
 
Kanske har jag nu snubblat över en ledtråd som kan ger svar på detta:  
 
I 1691 års kyrkräkenskaper omnämns nämligen Peter Philipsson som ”styvson” till Lars Svensson i Solberga(Torsåker LI:1, SVAR bild-id: C0032318_00086). Strax efter noteras f ö skräddaren Joris Philipsson.
 
Detta torde ju innebära att Lars Svensson gifte om sig med änkan efter Philip Jorisson (som dog år 1665), och denne Lars dyker faktiskt mycket lämpligt upp i Solberga - med hustru - i 1667 års mantalslängd.
 
Lars med hustru noteras för Solberga ännu i 1697 års mantalslängd, men är borta ur 1698 års mantalslängd. För Lars Svenssons del förklaras detta av att han dog år 1697, vid 65 års ålder (han var alltså född ca år 1632, vilket passar bra med att han ska ha gift sig omkring år 1666-67).  
 
Hans hustru har jag (ännu) inte funnit i dödboken, så kanske försvinner hon ur mantalslängden av åldersskäl? Eller så flyttar hon till något av sina barn?
 
Finns det någon som har stött på denne Lars Svensson i sin forskning, och som kanske i en dombok eller liknande sett uppgift om vad hans hustru hette?
 
Det vore oerhört spännande om någon med bättre kännedom om bygden kunde hjälpa till att få en lösning på denna gåta.
 
Med nyfikna och tacksamma hälsningar,
 
Christian Juliusson