NULL Skriv ut sidan - Älghult C:2 (1717-1760) sid 432

Anbytarforum

Titel: Älghult C:2 (1717-1760) sid 432
Skrivet av: Gunilla T Smith skrivet 2011-05-06, 22:44
Markus,
 
tack för tipset om Tabellverket på nätet, det var en glad nyhet för mig. Även om prästen i Älghult inte orkade fylla i allt ordentligt det året, så är jag så tacksam för det han skrev i dödboken. Det var en utförlig beskrivning får man säga, och ger en sådan närvaro, man är nästan där med honom.  
 
När Elias son Per dog 14 år senare hade det kommit en ny präst till Älghult, han var extremt kortfattad och skrev varken döds- eller begravningsdatum. (Jag tror knappast att han begravde 14 personer 19/9 1773 och sedan ingen alls förrän en månad senare, 19/10, då han begravde 7 stycken.) Nej, han var en fåordig man, åtminstone i skrift. När Per dör skriver han bara: Per Elias i Sjöblomma (årsnummer) 40.
 
Ditt exempel från Skåne låter verkligen hemskt men är samtidigt en helt fantastisk beskrivning. Den prästen kunde verkligen konsten att formulera sig. Vilken församling verkade han i?
 
När det gäller Elias kom jag först att tänka på tuberkulos eller något liknande (?). Men det går ju nästan inte att föreställa sig en sjukdom utan något botemedel alls idag, hur den skulle kunna utveckla sig.
 
Mvh
Gunilla