NULL Skriv ut sidan - Älghult C:2 (1717-1760) sid 432

Anbytarforum

Titel: Älghult C:2 (1717-1760) sid 432
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-05-06, 10:30
Hej igen!
 
Jag funderar på om det kan ha varit någon form av cancer; jag har stött på ett fall av cancer (men där kallas dödsorsaken visserligen specifikt kräftan) i Skåne 1760. Där hade cancern frätt på den sjukes ansikte, och i dödboken skriver prästen att han:
 
blef af kräftan angrepen för 12 åhr sedan, den begynte i näsan och fräte mästadehlen af hans ansikte; hvar gång denna uslingen skulle betienas hadde iag et ganska svårt Ämbets måhl, stanken war odrägelig, et kläde måste hängas öfver hans ansikte på stolen han satt, Kalken kunde icke brukas, utan sedan consecration war skied, måste iag ösa winet i ett glas, hvilket stacks in i den sårade och bortfrätna munnen.
 
Hålet i Elias bröst och frossan kan ju stämma överens med frätande cancer, precis som den slemmiga vätska som rann ut. Om det var cancer i lungorna skulle väl dock blodet först kommit ut genom munnen, inte genom näsan i form av näsblödning, men denna kan ju ha berott på andra orsaker. För säkerhets skull undersökte jag Tabellverkets material på nätet (föregångaren till SCB), men tyvärr har prästen i Älghult varit slarvig 1759 och inte antecknat vilka åldersgrupper som dog i vilken sjukdom. Han har alltså fört in att en 60-årig man dog i Älghult det året, men inte fyllt i kolumnen vilken sjukdom det var fråga om.
 
Mvh, Markus