NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2011
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2010-12-29, 16:18
Hej Katarina,
 
Jag har nu funnit Margareta Dahl i Torsåkers dödbok i början av år 1740 (C:2 s 146), död i Åsmundshyttan vid 65 års ålder!
 
Hon var alltså född ca år 1675, och skulle - med andra ord - åtminstone rent tidsmässigt mycket väl kunna vara syster till de Isac Larsson Dahl (1677-1733) och Lars Larsson Dahl (1672-1704) som diskuterats ovan...
 
Frågan är bara om det går att leda i bevis?
 
Men kanske kom hon ifrån Årsunda socken (i Torsåker vigsebok finns hon i varje fall inte):
 
Hennes förste make, Johan Nilsson Höök (som enligt GMR 1685-1694 var pipare vid Överstelöjtnantens kompani, Hälsinge regemente) återfinns nämligen som ogift i mtl 1696 och 1697 men som gift (!) i mtl 1698 för Årsunda socken.
 
Han gifte sig således år 1697, av mantalslängderna att döma.  
Men tyvärr saknas så gamla vigselböcker för Årsunda, såvitt jag kan se... ;-(
 
I mtl 1700 återfinns han i alla fall (som korpral) med sin hustru i Torsåkers socken, vilket ju stämmer väl med vad som framkommit ovan.
 
Har du, eller någon annan, en idé om hur man skulle kunna komma vidare med detta?
 
Och vad är egentligen känt om Margareta Dahls andre make (min ana) som i dödboken kallas domaren Johan Matsson i Åsmundshyttan (vid vigseln med Margareta år 1707 anges han vara tolvman)?
 
Han bodde i alla händelser i Åsmundshyttan redan i hfl 1702-1710 (AI:1 s 31), först med första hustrun vid namn Kristin, sedan med hustrun Margareta.
 
Vet man varifrån han kom, tro? Och när/var han kan ha gift sig med sin första hustru? Och när var han verksam som domare?
 
Alla uppgifter om ovanstående vore himla spännande att få ta del av!
 
Med förhoppningsfulla hälsningar och en tillönskan om ett GOTT NYTT ÅR,
 
Christian