NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-01
Skrivet av: Karl Gustav Qvarfordt skrivet 2007-06-22, 12:28
Klara och Rune Sundberg i Torsåker är min moster och hennes man. Tyvärr har en del basuppgifter kommit bort. Kanske finns det någon annan som forskar på Torsåker som kan fylla ut en del luckor? Paret fick inga barn och dog i Torsåker.
 
Klara Gustafsson född 1906 eller möjligen 1909 var en av fem systrar i Stora Tuna, Kopparbergs län (Dalarna). De var döttrar till Gustaf Gustafsson född 1878-11-20 och Josefina Albertina* född Holmberg 1886-03-03 i Gagnef.
 
? När föddes och dog Klara? När gifte hon sig?
När bosatte hon sig i Torsåker?
 
Rune Sundberg var skolvaktmästare och med i frivilliga brandkåren i Torsåker. Paret bodde först i en tjänstebostad mitt emot Torsåkers kyrka (som då bara hade en timvisare på kyrkuret).
 
Senare flyttade de till ett nybyggt radhusområde.
Rune samlade under många år saker med anknytning till den gamla folkskolan i en mindre landsortskommun. Idag finns ett litet kommunalt skolmuséum mitt emot kyrkan som innehåller föremål ur Runes samlingar. Muséet har fått bidrag från EU för upprustning och renovering.
 
? När och var föddes och dog Rune? Vad hette hans föräldrar? Kom även de från Torsåker?
 
Dessutom är det naturligtvis alltid av intresse för släkthistorien om det finns några berättelser om frivilliga brandkårens verksamhet och hur muséet kom till.
 
Med vänlig hälsning
 
Karl Gustav Qvarfordt