NULL Skriv ut sidan - Lekeryd C:2 sid bild sid 105/85/59

Anbytarforum

Titel: Lekeryd C:2 sid bild sid 105/85/59
Skrivet av: Pia Lindgren (fd Gudbrand) skrivet 2011-07-22, 09:30
Hej alla! Får be om ursäkt över mitt svala deltagande de senaste dagarna. Har känt att jag inte har haft så mycket att tillägga. Efter ditt inlägg Olle om generalmönsterrullarna gick jag själv in på svar och försökte rodde vidare i både dessa och mantalslängderna. Jag har aldrig forskat i detta materal och känner mig totalt lost, vilket gjorde att jag efter en timme gav upp utan resultat.... Ingeborg hade jag uppgifter om.  
 
Anledningen till att jag inte har kollat om hustrun Maria har gift om sig för det står ju inget om att Bengt är avliden i husförhöret! Är detta rätt antagande utifrån er forskning att Bengt Videgren och Bengt Hansson med stor sannorlikhet är samma person? Det enda som motrider det om jag har läst rätt är att prästen har skrivit Hansson på alla de andra barnen och helst plötsligt kommer med Videgren på det sista barnet... Enligt Stig blev Bengt Videgren antagen 1729 och kom troligtvis då efter ryttare Hemming (som återfinns i husförhöret för det året). Det året eller året efter återfinns ingen Hans född i Lekeryd, ej heller hittar vi när de gifte sig. Kan det vara så att hans med fru Maria har gift sig i en annan socken och kommer inflyttade till Lekeryd??? Detta innebär att Bengt gifter sig innan han blir ryttare och det borde väl inte vara några problem eller, eller är det som hos soldaterna att kronan måste godkänna frun?