NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07
Skrivet av: Elisabeth Winlund skrivet 2001-12-27, 21:51
Till Anders Lindström eller Stefan Simander, som ju båda forskar kring Moms by i Ovansjö;  
Enligt uppgifter, som jag fick från släktforskaren Gösta Andersson i Västerberg 1988, torde min
morfars ff ff och tillika mormors mf ff far soldaten Johan Forsberg f.1724-11-05, död
1792-06-29, gift med soldatdottern Cherstin Olsdotter (1721-1788) i Sunnanå, Ovansjö vara  
son till bonden Per Andersson i Mom 5, Ovansjö född, 1693 o död 1768 och hans hustru Anna
Ersdotter född i Stocksbo 1684, död i Ovansjö 1762. Enligt Gösta Andersson kallade sig soldaten, (senare även förare,sergeant o rustmästare) först Holm och därefter Forsberg. Om det stämmer skulle han således vara farbror till Johan Andersson (1753-1819), som Stefan Simander har först i sin förteckning från 30 oktober 1999? Vet någon av er, eller någon annan hur det förhåller sig med den saken?  
 
En parentes: Tack vare uppgifter från Katarina Sohlborg och att genom att därefter läsa innantill om släkten Ekengren på Hammarby bruk, här på sidorna och med referens till Anders Lindströms hemsida, ser jag att vi båda har anor till Hindrik Ekengren f. 1700. Min mm mm mor, Anna Hammarberg, är dotter till Hindriks sondotter Carin Welamsdotter. Är det någon som vet vad Carins mor och mormor hette?
 
Jag är väldigt tacksam för uppgifter om soldaten Forsberg och hans ev koppling till Mom.  
Vänliga hälsningar Elisabeth Winlund, Linköping