NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-07
Skrivet av: Elisabeth Winlund skrivet 2001-11-09, 19:05
Till:Marianne Elfström och Karin Holm Björkholm  
Hej!
Om det finns ett samband mellan Per Gottard Jäderberg och Rickard Jäderberg, är jag hemskt intresserad att få ta del av det. Richard, eller Efraim, som han hette innan han emigrerade till USA, var lillebror till min morfar Ruben Jäderberg i Kungsgården Ovansjö och reste mycket riktigt till sin bror John Simon Jäderberg i Ansonia, Conn. (och dog sex år senare i sviterna av en misslyckad gallstensoperation) Ruben, Simon och Efraim/Richard var söner till smeden Jan-Olof Jäderberg och hans hustru Sara Stålnacke (född i Värmland)i Kungsgården. Jan-Olof var i sin tur son till mästersmed Olof Olsson Jäderberg, från Djupdal, Järbo, dåvarande Ovansjö socken, född 1802. Han och hustrun Maria Jansdotter hade sju barn, bland dem även min mormors morfar smeden Petter Jäderberg i Hammarby. Förutom Petter och Jan-Olof fanns ytterligare en son, som uppnådde vuxen ålder,Anders Gustaf f. 1830, som i sin tur hade en son, Anders-Gustav född född 1854. Tyvärr har jag inga uppgifter om den släkten och vet således inte om Per Gotthard återfinns där.(Namnet Per förekommer dock; Petter Jäderberg hade en son, Per Bernhard född 1870)
Vänliga hälsningar Elisabeth Winlund