NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2010
Skrivet av: Christer Rosenbahr skrivet 2010-02-25, 23:22
Hej! Efter mitt inlägg i mars 2001 har jag fått fram mer uppgifter om den gåtfulle skomakaren Anders Gustaf Westerberg (f. 1797) vid Åbro bruk i Ockelbo socken där han nämndes med sin familj åren 1820-1824. Läs mer om hans hustru och barn i äldre inlägg den 17 mars 2001:  
 
Anders Gustaf Westerberg var en resande skomakare mellan städerna Gefle, Uppsala och Stockholm på grund av utbildning i skomakari. Därefter han inflyttade till fästmön Brita Olsdotter i Ockelbo socken där de gifte sig den 4 juni 1820 (Ockelbos kyrkoräkenskaper). Över ett halvår innan på hösten 1819 hade fästmön Brita brutit sin förlovning med drängen Lars Pärsson i Åbyggeby på grund av hon hade träffat någon annan och fött hans flickebarn (Ockelbo domstolsprotokoll hösttinget Nr. 74 den 22 september år 1819, AIa:123). Flickebarnet var Brita STINA, föddes 2 september år 1819 i Ockelbo socken och hon bar senare släktnamnet Westerberg (mantal).
I domboken står det inte med vem hon hade träffat men förmodligen syftade på fästmannen Anders Gustaf Westerberg. Detta kan möjligen tyda på att han hade träffat Brita i december 1818.    
 
Westerberg omnämndes första gången som ”dr. Anders Gustaf Westerberg  f. 1797 och var inhyses hos sin svåger hyttdrängen Anders Olsson på Åbro bruk, Ockelbo socken enligt i mars 1821 (mantal, Gävleborgs läns landskontorets arkiv och Gästriklands fögderi arkiv). Han omnämndes som sockenskomakare och var fortfarande boende i Åbro bruk enligt i mars 1823 och 1824 (mantal). Han saknades tillfälligt enligt i mars 1822 i Ockelbo mantal eftersom i marginalen står det att han hade rymt. Det här året omnämndes hustru Brita Olsdotter som fattig och ensam med sina tre barn. Hustrun avlider i augusti 1824 (testamentpenningar). Enligt bouppteckning om avlidna hustrun Brita Olsdotter den 7 januari 1825 står det bland annat följande:  
”....hennes efter lämnade barn som äro sönerna Olof och Carl Gustaf samt dottern Christina” (Bou. 1825, FII:16, no.305, Gästriklands domsaga, HLA).  
Förmyndare till dessa barn var Anders Olsson (1789-1838) på Åbro bruk och torparen Jon Olsson Björklund (1780-1847) på Rabo under Wij säteri i Ockelbo socken. Änklingen Westerberg försvann spårlöst ur Ockelbos mantal våren 1825 och barnen var fosterbarn hos sina morbröder enligt ovan.
 
Westerberg fanns inte med i Åbro bruksräkenskaper och inte heller i Wij säteri bruksräkenskaper. Han fanns inte heller bland Gävleborgs läns försvarshandlingar ang. sockenhantverkare i Ockelbo åren 1818-1825, men däri fann jag istället två skomakarlärlingar som blev utnämnda till  sockenskomakare av sockenstämman i Ockelbo socken. Han kanske var lärling till en av sockenskomakarna där!
 
Hur kom jag fram till att han hade varit i Stockholm? Jo det var tack vare Gävleborgs läns passjournalens namnregister åren 1819-1822, där det står att ”Anders Westerberg, skomakarlärling. Hemort: Stockholm. Till Söderhamn 1820.” Jag fann honom inte i Söderhamn men orten kan ha varit tillfälligt uppehåll för hans fortsatt resväg till Ockelbo socken.
Det stora problemet var ju att hitta honom i Stocholm men det löste sig när jag sökte honom i Stockholms mantalsregister 1800-1875 på CD-skiva, och där det står: Westeberg, A. G. skomakarlärling på Maria söder år 1820 och uppslag 245. Han var lärling hos skomakarmästare Erik Djurström på Repslagargatan och kv. Saturnus nr. 3 på Södermalm. För att belägga att det var rätt man fann jag honom i Maria M. församling, 1820-1824 (AIA:8, s.133) där det står: ”Lärl. And. Gust. Westerberg  f. 1797”.      
Jag fann honom vidare i Maria M. inflyttningsbok i september 1819 och nr. 20 (BI:5):”Skom. lärl. And. Gust. Westerberg,  född 1797, från Upsala”.
Vidare står det att han skall vara tjänst hos skomakaren Djurström, hans kristendomskunskap var enfaldig, hans frejd var ärlig och hans äktenskap var ledig. Hans sista nattvardsgång var i Uppsala den 11 april 1819.
 
Han omnämndes vidare i Uppsala domkyrkoförsamlingens utflyttningsbok i juni 1819: ”Skomak: lärl. And. G. Wästerberg, född 1797 i Stafby, utflyttade till Gefle” (B:3). Vidare står det att hans Kristendomskunskap var någorlunda enfaldig. Nattvardsgång var i Uppsala den 11 april 1819. Hans frejd var ärlig, hans äktenskap var ledig och att han har haft smittkoppor. Här står det inte att han for till Stockholm utan till Gefle. Han kan ha utflyttat först till Gefle och använt samma flyttningsattest till Stockholm.  
Westerberg fanns som skomakarlärling hos skomakarmästaren Martin Gjertz på kv. Sankt Per och gården no.5 i Svartbäckens rote i Uppsala år 1815 (12 december 1814). Vid marginalen står det att han var ”född 4 juni 1797”. På den gården fanns även andra anställda skomakare. Dessa var i antalet tre gesäller och sex lärlingar. (Mantalsuppgifter till mantalslängder år 1815, EIII: 64, Länsstyrelsen i Uppsala läns landskontorets arkiv, ULA).
Han tog första gången nattvard i Uppsala domkyrkoförsamling på söndagen i andra dag påsk år 1812 och bodde då hos styvfadern Jacob (Larsson) Westerberg och hans moder Anna Gönnros i Uppsala stad.
Ogifta modern Anna (Andersdotter) Grönros och hennes femårige son Anders G. inflyttade från Stafby socken (C) till Uppsala domkyrkoförsamling år 1802.
 
Fortsättning följer i Uppsala stad...
 
Mvh:
Christer
 
 
(Meddelandet ändrat av rosenbahr 2010-02-26 00:09)