NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-28
Skrivet av: Stefan Östh skrivet 2001-07-29, 14:51
Christina!
 
Jag kom att tänka på en annan intressant uppgift som jag fick för en par år sedan av en kusin till min mormor. Han hade hört att vårt vallon-namn skulle ha varit något i stil med Bodrå. Jag nämnde detta för min mormor som då nickade igenkännande, det hade hon också hört. Tittar man under vallonsläkter här på Anbytarforum så är Baudou det närmaste man kommer. Den franska stavningen av Bodrå skulle väl bli Boudreau tror jag, skolfranskan är lite ringrostig.  
 
Detta hindrar ju inte att Ehrenberg kan vara valloner. De gifte ju sig ofta med varandra!
 
Anders B 1787 är vår senaste gemensamme anfader. Min härstamning från honom är som följer: Jan B 1817-Anders B 1853-Simon B 1898-Gunnel B 1927=mormor. Vi är alltså inte så mycket släkt. Din far och min mormor är fyrmänningar (eller fjäringspösar som det heter här i trakten).  
 
Simon är den som gjort forskningen som ligger till grund för boken (som jag inte är med i). Anders är 17-barnafadern som jag nämnde och hans förtjänst är det att Broman är en så stor släkt i västra Gästrikland. Om byn Norrberg heter det i Ovansjö: Om man i Norrberg knackar i en knut så kommer det en Broman ut.
 
Enligt Simons papper som jag ärvt var J Ersson född 1681 och M Jansdr-Kullberg 24/3 1688. Du hade andra årtal ovan, men du kan ha rätt, jag ville bara kolla.
 
Du klan mejla mig om du vill!
 
MVH Stefan